Atas faktor ini dan beberapa yang lain, kita dapati para imam mazhab berwasiat kepada umat Islam dengan wasiat yang masyhur:
Apabila sesuatu hadis itu sahih maka itulah mazhab aku.[1]
Berikut akan dikemukakan wasiat-wasiat para imam mazhab, dimulai dengan   tumpuan khas kepada wasiat al-Syafi‘e memandangkan kebanyakan rakyat   Malaysia, Indonesia cenderung kepada Mazhab al-Syafi‘e.
Wasiat al-Syafi‘e
Pertama: Berkata al-Syafi‘e rahimahullah:
Sesuatu sunnah daripada Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam   kemungkinan akan sampai atau tidak sampai kepada seorang itu. Maka   apabila sahaja aku menghuraikan pendapatku atau merumuskan sesuatu   prinsip dan pada waktu yang sama wujud satu hadis yang sah daripada Nabi   shallallahu ‘alaihi wasallam yang menerangkan sebaliknya maka pendapat   yang betul itu adalah apa yang Nabi katakan dan demikianlah juga akan   menjadi pendapat aku.[2]
Kedua: Berkata al-Syafi‘e rahimahullah:
Setiap hadis yang sah daripada Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam   adalah juga merupakan ajaran aku walaupun engkau tidak pernah   mendengarnya daripada aku sebelum ini.[3]
Ketiga: Berkata al-Syafi‘e rahimahullah:
Dalam setiap isu, apabila seseorang ahli hadis itu menjumpai sebuah   riwayat yang sahih daripada Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam dan   riwayat itu pula bertentangan dengan ajaran aku maka aku menarik kembali   ajaran aku yang asal tadi sama ada pada ketika aku masih hidup atau   apabila aku sudah meninggal dunia nanti.[4]
Keempat: Berkata al-Syafi‘e rahimahullah:
Wasiat para imam maz-hab ini adalah benar akan tetapi perlaksana-annya   tidaklah semudah yang disangkakan. Sese-orang itu tidak boleh menghukum   imam maz-hab sebagai silap sema-ta-mata kerana satu atau dua hadis  sahih  yang baru ditemuinya.
Apabila kamu dapati di dalam bukuku  sesuatu yang bertentangan dengan  hadis Rasulullah shallallahu 'alaihi  wasallam maka berpeganglah kepada  Hadis tersebut dan tinggalkanlah apa  yang telah aku katakan itu (atau  tuliskan).[5]
Kelima: Berkata al-Syafi‘e rahimahullah:
Pertama, sesuatu berita itu daripada Rasulullah shallallahu 'alaihi   wasallam wajib diterima. Kedua, berita tersebut ataupun hadis tersebut   wajib diterima jika ianya telah disahkan walaupun tiada di antara   imam-imam sebelum ini yang mengamalkan atau mengajarkan sesuatu daripada   hadis tersebut.
Kenyataan ini juga menunjukkan bahawa jika  tindakan salah seorang imam  itu bertentangan dengan hadis daripada Nabi  maka tindakan imam itu  haruslah ditinggalkan dan diganti dengan petunjuk  yang berasal daripada  hadis Nabi.
Di samping itu, suatu hadis  yang diyakini sah daripada Nabi adalah  tegas dengan sendirinya tanpa  memerlukan konformasi daripada tindakan  seseorang lain selepas  beliau.[6]
Keenam: Berkata al-Syafi‘e rahimahullah:
Pertama, pendapat boleh diterima bilamana tidak ada sunnah dalam hal   itu. Akan tetapi jika sunnah menyatakan bahawa seseorang itu harus   melakukan sesuatu perkara itu sebegini-sebegini, seseorang itu wajib   meninggalkan apa yang dia telah atau sedang lakukan.
Seseorang  itu wajib meninggalkan sesuatu amalan yang bertentangan  dengan sunnah.  Juga dia wajib meninggalkan pendapat yang mengatakan  bahawa sunnah hanya  boleh tertegak atas dukungan suatu berita yang  datang menyusul. Dan  seseorang itu patut akur bahawa sunnah itu tidak  boleh dikebelakangkan  oleh sesuatu apapun yang bertentangan  dengannya.[7]
Wasiat Abu Hanifah
Berkata Abu Hanifah rahimahullah:
Apabila aku mengeluarkan sesuatu pendapat yang bertentangan dengan   al-Qur’an dan al-Sunnah, maka tinggalkanlah pendapat aku itu.[8]
Wasiat di atas diulas oleh al-Syuhnah di dalam kitabnya Syarh al-Hidayah:
Apabila sesuatu hadis itu sahih manakala ianya bertentangan pula dengan   mazhab, perkara yang mesti dilakukan ialah beramal berdasarkan hadis   tersebut. Demikian itu adalah Mazhab Abu Hanifah dan para pengikut   mazhab tidaklah terkeluar dari kedudukannya sebagai pengikut Hanafi   dengan mengamalkan hadis tersebut.
Terdapat suatu riwayat yang  sahih daripada al-Imam Abu Hanifah  menyebutkan bahawa beliau telah  berkata “Apabila Hadis itu sahih,  itulah mazhab aku.” Riwayat ini  diceritakan daripada Ibn ‘Abd al-Barr  daripada al-Imam Abu Hanifah dan  juga daripada imam-imam lainnya.[9]
Wasiat Malik bin Anas
Pertama: Berkata Malik bin Anas rahimahullah:
Aku hanya manusia biasa yang mana pendapat aku mungkin benar dan   mungkin salah. Maka telitilah pendapat yang aku kemukakan. Semua   pendapat yang selaras dengan al-Qur’an dan al-Sunnah maka ambillah ia   manakala yang tidak selaras dengan al-Qur’an dan al-Sunnah,   tinggalkanlah.[10]
Kedua: Berkata Malik bin Anas rahimahullah:
Tidak ada perkataan manusia selepas Nabi kecuali sama ada ianya   diterima atau ditolak, melainkan perkataan Nabi shallallahu ‘alaihi   wasallam.[11]
Wasiat Ahmad bin Hanbal
Pertama: Berkata Ahmad bin Hanbal rahimahullah:
Tidak ada perkataan sesiapapun melainkan boleh diterima perkataannya   atau ditolak kecuali perkataan Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam.[12]
Kedua: Berkata Ahmad bin Hanbal rahimahullah:
Pendapat al-Awza‘e, Malik dan Abu Hanifah, semuanya adalah pendapat   semata-mata. Aku melihat semuanya sama di sisiku, yang mesti jadi   rujukan hanyalah sunnah Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam.[13]
Demikian beberapa wasiat para imam mazhab kepada umat Islam   keseluruhannya. Abu Hanifah, Malik bin Anas, al-Syafi‘e dan Ahmad bin   Hanbal, secara jujur dan penuh ketaqwaan sentiasa menekankan agar yang   ditaati ialah sunnah atau hadis Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam   dan bukannya ajaran mereka.
Ibn Rajab al-Hanbali rahimahullah merumuskan:
Daripada keterangan-keterangan para imam mazhab ini, adalah menjadi   kewajipan apabila seseorang itu menemui suatu perintah daripada   Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam atau mengetahuinya, untuk   menerangkannya kepada sekian umat, menasihatkan mereka dengan penuh   keikhlasan dan memerintahkan mereka untuk mengikutinya walaupun jika ia   bertentangan dengan pendapat para imam mazhab atau seseorang lain yang   terkemuka.
Sikap yang lebih utama ialah mengamalkan hadis-hadis  yang baru  diketahui kesahihannya sepeninggalan mazhab kerana imam  maz-hab itu  sendiri berpesan sedemikian.
Ini adalah kerana  kedudukan Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam  adalah yang paling hak  untuk dihormati dan ditaati, melebihi dan  mengatasi mana-mana pendapat  orang atau tokoh lain yang mungkin atas  sebab-sebab yang tidak  disengajai telah bertentangan dengan perintah  Rasulullah shallallahu  ‘alaihi wasallam. Kerana inilah kita dapati para  sahabat dan generasi  selepas mereka membantah sesiapa sahaja yang  didapati melakukan sesuatu  yang bertentangan dengan sunnah yang sahih.  Dan adakalanya bantahan ini  mereka lakukan dengan amat keras, bukan  disebabkan perasaan benci kerana  para sahabat itu sememangnya amat  menyayangi dan menghormati mereka,  akan tetapi pesuruh Allah itu lebih  mereka sayangi dan perintahnya lebih  tinggi kedudukannya berbanding  perintah mana-mana makhluk lain.
Justeru itu apabila terdapat perselisihan antara ajaran Nabi dan ajaran   manusia, ajaran Nabi-lah yang lebih berhak ditunaikan dan ditaati. Ini   tidaklah bermaksud sebagai menghina kedudukan imam ikutan seseorang itu   kerana secara pasti dia akan diampuni atas ketidak-sengajaannya dan   silapnya, bahkan si imam tersebut akan lebih rela jika ajarannya itu   diketepikan apabila didapati bertentangan dengan ajaran Nabi shallallahu   ‘alaihi wasallam yang sahih.[14]
al-Sya'rani rahimahullah berkata:
Apabila terdapat perselisihan antara ajaran Nabi dan ajaran manusia,   ajaran Nabi-lah yang lebih berhak ditunaikan dan ditaati. Ini tidaklah   bermaksud sebagai menghina kedu-dukan imam ikutan seseorang itu ke-rana   secara pasti dia akan diampuni atas ketidak-sengajaannya dan si-lapnya,   bahkan si imam tersebut akan lebih rela jika ajarannya itu diketepikan   apabila didapati berten-tangan dengan ajaran Nabi.
Kita  meyakini seandainya para imam mujtahid (para imam mazhab) tersebut   semasa hidupnya mengetahui kesahihan hadis-hadis yang tidak mereka   pergunakan dan baru diketahui kesahihannya sepeninggalan mereka, tentu   mereka akan mempergunakan hadis-hadis tersebut dan mengamalkannya.   Kemudian mereka akan menghindari qiyas yang telah mereka lakukan dan   meralat (membetulkan) semula pendapat yang telah mereka cetuskan   terdahulu …… Sikap yang lebih utama ialah mengamalkan hadis-hadis yang   baru diketahui kesahihannya sepeninggalan mazhab kerana imam mazhab itu   sendiri berpesan sedemikian. [15]
Berkata al-Albani rahimahullah setelah mengemukakan wasiat-wasiat di atas:
Kenyataan tersebut menggambarkan ketinggian ilmu dan ketaqwaan para   imam tersebut, di mana melalui perkataan seperti di atas mereka   menegaskan bahawa mereka tidaklah menguasai sunnah keseluruhannya.
Kadang-kala terhasil daripada mereka ini (para imam mazhab) beberapa   perkara yang menyalahi sunnah yang tidak kesampaian kepada mereka.   Apabila mereka mengetahui akan sunnah tersebut, mereka memerintahkan   kita agar berpegang teguh dengannya dan menjadikannya sebagai mazhab   mereka. Semoga Allah memberi Rahmat kepada mereka semua.[16]
Catitan Penting:
Wasiat-wasiat para imam mazhab di atas adalah benar akan tetapi   perlaksanaannya tidaklah semudah yang disangkakan. Seseorang itu tidak   boleh mengubah ajaran mazhabnya atau menghukum imam mazhabnya sebagai   tersilap semata-mata dengan satu atau dua hadis sahih yang baru   ditemuinya. Ini kerana sesuatu mazhab itu tidak terbina di atas satu   atau dua hadis tetapi himpunan ribuan buah hadis. Himpunan hadis-hadis   ini pula difahami dan ditetapkan kandungan hukumnya berdasarkan   kaedah-kaedah yang digariskan dalam ilmu usul fiqh.
Oleh itu  perlaksanaan wasiat-wasiat di atas tertakluk kepada beberapa  syarat  sebagaimana yang diulas oleh al-Nawawi rahimahullah:
Perkataan  (wasiat) al-Syafi‘e tersebut tidaklah bermaksud bahawa setiap  seseorang  yang menemui hadis yang sahih berhak berkata “Inilah ajaran  Mazhab  al-Syafi‘e” dan beramal dengan zahir hadis tersebut.  Sesungguhnya yang  berhak berkata sedemikian hanyalah seseorang yang  memiliki darjat  berijtihad dalam mazhab, baik yang telah sampai  kepadanya atau yang  menghampirinya.
Dan disyaratkan bagi orang tersebut dengan  keyakinan yang mengatasi  dugaan bahawa al-Syafi‘e rahimahullah tidak  membicarakan hadis tersebut  atau tidak mengetahui akan kebenarannya. Dan  ini hanyalah dapat  dilakukan setelah ditelaah semua kitab al-Syafi‘e  dan juga kitab para  sahabatnya (tokoh-tokoh al-Syafi‘eyyah) yang  diiktiraf atau apa yang  setaraf dengannya.
Syarat-syarat ini  adalah sulit dan hanya segelintir kecil yang mampu  mencapainya.  Sesungguhnya sebab kami menyebut syarat-syarat ini  hanyalah kerana  al-Syafi‘e rahimahullah, berdasarkan penilaian dan  ilmunya, seringkali  meninggalkan pengamalan zahir sebuah hadis kerana  di sisi beliau  terdapat dalil lain yang melemahkannya atau yang  membatalkannya (nasakh)  atau yang mengkhususkannya atau kerana  ditakwilkannya atau kerana  beberapa sebab yang lain.[17]
Di atas adalah syarat-syarat yang  perlu diperhatikan sebelum seseorang  itu mengubah mazhab imamnya.  Adapun atas tujuan selain itu, seseorang  boleh berpegang dan beramal  dengan hadis sahih yang ditemuinya  sekalipun dia belum mencapai darjat  seorang mujtahid. Asalkan dia mampu  mengkaji dan menganalisa secara  ilmiah dan menyeluruh. al-Zarkasyi  rahimahullah menulis:
Sesiapa yang (pada mulanya) bertaqlid[18] kepada sebahagian imam   (mazhab) lalu kemudian darjatnya naik sedikit sehingga mampu memahami   dan mengkaji dalil-dalil syari‘at , maka apabila dia menemui sebuah   hadis yang dapat digunakan sebagai hujah dan hadis itu pula digunakan   oleh sebahagian orang namun berselisihan dengan pendapat imam mazhabnya,   maka adakah dibolehkan dia berijtihad (dengan mengamalkan hadis   tersebut dan meninggalkan pendapat imam mazhabnya) ?
…… Berkata  Abu ‘Amr (Ibn al-Shalah): Dalam hal ini kami berpendapat,  jika  seseorang itu memiliki sarana untuk berijtihad secara mutlak atau   (sekurang-kurangnya berijtihad) dalam sesebuah bab atau masalah   tertentu, maka dibolehkan bagi dia beramal dengan hadis tersebut. (Juga   dibolehkan) sekalipun jika dia tidak memiliki saranan untuk berijtihad   secara sempurna dan wujud di hatinya keraguan terhadap hadis   tersebut,[19] asalkan dia tidak mendapati hadis lain yang bertentangan   dengan hadis yang ingin diamalkan itu. Jika terdapat seorang imam di   luar mazhabnya yang beramal dengan hadis tersebut, maka dia boleh   bermazhab kepadanya. Demikian merupakan alasan yang membolehkan dia   meninggalkan pendapat imam mazhabnya (yang asal).[20]
Ibn  Taimiyyah rahimahullah menguatkan lagi pendapat Ibn al-Shalah  tentang  tidak perlunya seseorang itu memiliki darjat mujtahid untuk  beramal  dengan hadis sahih yang ditemuinya:
Boleh berpegang dan beramal  dengan hadis sahih yang dite-muinya  sekalipun dia belum mencapai darjat  seorang muj-tahid. Asalkan dia  mampu me-ngkaji dan menganalisa secara  ilmiah dan menyeluruh.
Urusan ijtihad bukanlah suatu perkara  yang tidak dapat menerima  pemecahan dan pembahagian. Bahkan mungkin  sahaja wujud seorang yang  memiliki keahlian untuk berijtihad di dalam  satu bidang ilmu atau bab  atau permasalahan dan tidak di dalam bidang  ilmu atau bab atau  permasalahan yang lain. Oleh itu setiap seseorang  boleh berijtihad  mengikut tahap kemampuan masing-masing.
Justeru sesiapa yang meneliti sesuatu permasalahan yang berselisih para   ilmuan tentangnya lalu dia memperolehi beberapa nas (hujah) yang berada   di luar nas-nas yang diperselisihan oleh kedua-dua pihak yang berbeza   pendapat itu[21], maka bagi dia dua pilihan:
(Pertama), dia  mengikut pendapat terakhir (terkuat dan termasyhur di  dalam mazhabnya)  dengan sebab ia adalah pendapat imam yang mazhabnya  menjadi ikutan dia.  Tindakan ini tidak memiliki hujah di dalam  syari‘at[22] akan tetapi  disebabkan kebiasaan yang ditentang oleh  kebiasaan yang lain,[23] dia  terikat kepada mengikut saja pendapat imam  mazhabnya.
(Kedua),  dia mengikut pendapat yang dikuatkannya berdasarkan  penelitiannya  terhadap nas-nas yang menjadi dalil ke atasnya. Dalam  suasana seperti  ini, (hendaklah dipastikan bahawa) pendapatnya selari  dengan pendapat  salah seorang imam sekalipun ia berbeza dengan pendapat  imam (yang  menjadi ikutannya) dan nas-nas tersebut selamat daripada  sebarang  pertentangan dengan nas yang lain untuk diamalkan. (Jika dapat   dipastikan dua hal ini) maka (beramal dengan pendapat yang  dikuatkannya  itu) merupakan satu tindakan yang salih (baik).[24]
Justeru  orang yang belum mencapai darjat mujtahid sepenuhnya, apabila  dia  menemui hadis sahih yang pada zahir kelihatan berselisihan dengan   pendapat imam mazhabnya hendaklah memerhatikan beberapa perkara yang   penting:
Tidak boleh menggunakan hadis tersebut untuk mengubah ajaran mazhabnya.
Dia boleh mengamalkan hadis tersebut dengan syarat dia dapat memastikan   tidak ada dalil yang menentangnya, sama ada dalam bentuk yang   membatalkannya (nasikh & mansukh), mengkhususkannya (am & khas),   membataskannya (mutlak & muqayyad) dan sebagainya.
Dengan  hadis tersebut dia boleh meninggalkan pendapat mazhabnya dalam  masalah  yang berkaitan. Namun lebih afdal jika pengamalan hadis  tersebut adalah  selari dengan pendapat salah seorang imam atau tokoh  ilmuan yang lain.
Dia juga boleh mengajar pengamalan hadis tersebut kepada orang ramai   akan tetapi tidak boleh memaksa atau bertindak keras jika sebahagian   mereka masih ingin mengikut pendapat mazhab masing-masing. Ini kerana   orang ramai bebas memilih kepada siapa mereka hendak rujuk berdasarkan   keyakinan masing-masing.
Bibliografi / Nota Kaki:
[1]Dari Abu Hanifah, diriwayatkan oleh Ibn ‘Abidin (1203H/1789M) di   dalam al-Hasyiyah, jld. 1, ms. 63 dan Ibn al-Syuhnah di dalam Syarh   al-Bidayah. Dari al-Syafi‘e, diriwayatkan al-Nawawi dalam al-Majmu’   Syarh al-Muhazzab, jld. 1, ms. 163 dan oleh al-Sya’rani di dalam   al-Mizan, jld. 1, ms. 57. Riwayat-riwayat ini dan yang akan datang   seterusnya dinukil drpd buku The Prophet’s Prayer Described oleh   al-Albani.
[2]Riwayat Ibn ‘Asakir di dalam Tarikh Dimashq, 15/1/3.
al-Imam Ibn ‘Asakir lahir pada 499H/1106M di bandar Damsyik. Seorang   ahli sejarah dan ahli hadis yang terkemuka bagi Mazhab al-Syafi‘e pada   kurun ke 5 hijrah. Beliau yang nama asalnya ialah Abu al-Qasim ‘Ali bin   al-Hassan meninggal dunia pada 571H/1176M.
[3]Riwayat Ibn Abi Hatim di dalam al-Adab, ms. 93-94.
[4]Riwayat Ibn al-Qayyim di dalam I’lam al Muwaqqi‘in, jld. 2, ms. 363.
[5]Riwayat al-Khatib al-Baghdadi di dalam al-Ihtijaj bi al-Syafi‘e,   jld. 8, ms. 2 dan al-Nawawi di dalam al-Majmu’ Syarh al-Muhazzab, jld.   1, ms. 63.
al-Imam al-Nawawi ialah seorang imam mujtahid yang  masyhur bagi  Mazhab al-Syafi‘e. Beliau yang nama asalnya Abu Zakaria  Yahya bin  Syaraf lahir di Syria pada 631H/1233M. Antara karangan beliau  ialah  kitab fiqh Mazhab al-Syafi‘e berjudul al-Majmu’ Syarh al-Muhazzab  dan  Syarh Shahih Muslim. Meninggal dunia pada 676H/1277M
[6]al-Risalah, para 423, sub-para 3.
[7]al-Risalah, para 426.
[8]Riwayat Salih al-Fulani di dalam Iqaz al-Himam, ms. 50.
[9]Dinukil drpd The Prophet’s Prayer Described, ms. viii.
[10]Riwayat Ibn ‘Abd al-Barr di dalam Jami’ Bayan al-Ilm, jld. 2, ms. 32.
Ibn ‘Abd al-Barr, beliau ialah al-Imam Yusuf bin ‘Abd Allah bin   Muhammad bin ‘Abd al-Barr, lahir di Qordova, Sepanyol pada tahun   368H/978M. Seorang ahli hadis yang ulung dalam dunia Islam dan ahli fiqh   yang masyhur dalam Mazhab Maliki. Meninggal dunia pada tahun   463H/1071M.
[11]Jami’ Bayan al-Ilm, jld. 2, ms. 91.
[12]Riwayat Abu Daud di dalam Masa’il al-Imam Ahmad, ms. 276.
al-Imam Abu Daud ialah Sulaiman bin al-Asy'ath al- Sijistan, lahir  pada  202H/818M. Beliau sempat berguru kepada Ahmad bin Hanbal bersama   al-Bukhari dan Muslim. Kitabnya yang terkenal ialah Sunan Abu Daud,   mengandungi 4800 buah hadith dan sudahpun diterjemahkan. Selain itu   beliau ada mengarang belasan buah kitab yang lain sebelum meninggal   dunia pada 275H/889M di Basrah, Iraq.
[13]Jami’ Bayan al-Ilm, jld. 2, ms. 149.
[14]al-Imam Ibn Rajab al-Hanbali, ialah seorang tokoh besar di dalam   bidang hadis dan fiqh bagi Mazhab Hanbali. Beliau yang nama sebenarnya   Abu al-Faraj ‘Abd al-Rahman bin Ahmad lahir pada 736H/1335M dan   meninggal dunia pada 795H/1393M. Kata-katanya di atas dikutip oleh Salih   al-Fulani (1218H/1804M) di dalam kitabnya Iqaz al-Himan, ms. 93;   dinukil drpd The Prophet's Prayer Described, ms. xv oleh al-Albani.
[15]al-Mizan al-Kubra, jld. 1, ms. 98.
[16]The Prophet's Prayer Described, ms. viii.
[17]al-Majmu’ Syarh al-Muhazzab (ed: M. Najib Ibrahim; Dar Ihya’   al-Turats al-‘Arabi, Beirut 2001), jld. 1, ms. 136. Ibn Taimiyyah   rahimahullah telah menggariskan 20 sebab dan kaedah di mana sesuatu   hadis itu boleh ditinggalkan pengamalannya. Lihat risalah beliau   berjudul Rof’ul Malam ‘an A’immat al-A’lam (رفع الملام عن الأئمة   الأعلام) (Dar al-Kutub al-Ilmiah, Beirut tp.thn.).
[18]Taqlid ialah mengikut pendapat seorang imam tanpa mengetahui alasan atau hujah di sebaliknya.
[19]Yakni keraguan kerana hadis tersebut berselisihan dengan pendapat imam mazhab yang diikutinya.
[20]Nukilan berpisah daripada al-Bahr al-Muhith (Dar al-Kitabiy,  Beirut  tp.thn.), jld. 8, ms. 343-344. al-Zarkasyi telah menukil  beberapa  pendapat, antaranya oleh al-Qarafi dan al-Nawawi yang  meletakkan  beberapa syarat ketat sebelum seseorang itu dapat mengubah  mazhab  seorang imam sesama-mata berdasarkan hadis sahih yang  ditemuinya. Namun  al-Zarkasyi juga menukil pendapat Ibn al-Shalah  sepertimana di atas yang  membolehkan orang perseorangan mengamalkan  hadis sahih yang ditemuinya.
al-Zarkasyi, beliau ialah al-Imam Muhammad bin Bahadur bin ‘Abd Allah.   Lahir di Kaherah pada tahun 745H/1344H, beliau merupakan seorang ahli   usul fiqh yang ulung di dalam Mazhab al-Syafi‘e. Meninggal dunia pada   794H/1392M.
al-Imam Ibn al-Shalah, beliau ialah ‘Utsman ibn  ‘Abd al-Rahman  Shalah al-Din, lahir di Sharkhan pada 577H/1181M. Beliau  ialah seorang  ahli hadis yang tersohor di dalam Mazhab al-Syafi‘e.  Kitabnya yang  terkenal di dalam ilmu hadis, berjudul ‘Ulum al-Hadits  menjadi rujukan  semua 4 mazhab hingga ke hari ini. Beliau meninggal  dunia pada  643H/1245M.
[21]Yakni dia memperoleh dalil dan hujah yang  dapat mengunggulkan  satu pendapat di antara beberapa pendapat yang  sedang diperselisihkan.
[22]Ini kerana kewajipan seseorang ialah  mengikut dalil dan hujah  yang diyakininya paling mendekati kebenaran  al-Qur’an dan al-Sunnah.  Dalam penjelasan seterusnya, Ibn Taimiyyah  menerangkan bahawa sekalipun  pilihan yang pertama ini tidak memiliki  dasar yang dibenarkan oleh  syari‘at, ia tetap dibolehkan kerana orang  tersebut tidak memiliki  kelayakan yang secukupnya untuk berijtihad  sepenuhnya. Ibn Taimiyyah  menggelarnya sebagai satu “penurunan”, iaitu  pelonggaran syarat.  Pilihan pertama ini tidak dibolehkan jika seseorang  itu memiliki  kemampuan untuk berijtihad sepenuhnya.
[23]Yakni sudah  menjadi kebiasaan dia dituntut mengikut mazhab  asalnya sahaja. Jika dia  meninggalkan mazhabnya, dia akan dikritik oleh  masyarakat yang sudah  biasa mengkritik orang yang meninggalkan mazhab  asalnya.
[24]Majmu’ al-Fatawa, jld. 20, ms. 212-213.
 
Tidak ada komentar:
Posting Komentar